Cecilia Tascón, María Blanco, y María del Carmen Cantero |
L'Arquivu Históricu Municipal foi
l'escenariu escoyíu por que la restauradora, contratada pol Conceyu
de Carreño, apurriera los cuatro documentos del s XIX que
s'escoyeren para restaurar y caltener nesta añalidá.
La restauración de los mesmos facilita que
puedan consultase estos importantes documentos para percanciar más
datos sobre la hestoria del conceyu. Cada unu riquió d'intervenciones distintes dependiendo de la fase de deterioru na que
s'atopaba con oxetu de garantizar la so consulta y caltenimientu
futuru. Los oxetivos fundamentales de la intervención nestes
obres fueron frenar los efectos de les alteraciones y los deterioros
sufiertos col pasu del tiempu: llagunes de soporte, deformaciones,
alteraciones de color, ataque biolóxicu y perda de consistencia
xeneral por cuenta de l'acidez.
Nel marcu del presupuestu municipal
vixente, l'archivera municipal Mª del Carmen Cantero, afitó como
prioridá técnica los trabayos sobre esta documentación del
conceyu. Tres el correspondiente pidimientu de presupuestos a trés
empreses de reconocíu prestíu, axudicáronse los trabayos de
restauración y caltenimientu de los cuatros documentos a la
restauradora avilesina, María Blanco de la Piñera, por un importe
de 2.995,83 €.
Fueron 4 los documentos del s XIX
a los que se dio en anovar el so estáu, siendo
los siguientes:
De 1852 el Catastru del Marqués del
Ancón Índiz de los Bienes y del vecinderu del conceyu. Ye
l'Espediente 3 de la Caxa 608.
De 1813-1840 el Repartimientu y
Memoriales Cobradores de les contribuciones estraordinaries de guerra
nos años 1813, 1838, 1839 y 1840. Ye l'Espediente 2 de la Caxa 618.
De 1832-1840 el Repartimientu de la
contribución d'Instrumentos d'esos años. Espediente 3 de la caxa
618.
De 1839-1840 l'Estáu de les
Contribuciones Ordinaries en cada parroquia del Conceyu de Carreño y
memoriales cobradores por cuenta de les contribuciones de Frutos
Civiles, Instrumentos, Gastos Comunes, Hospiciu, Déficit
d'Encabezadura y otres d'esos años. Espediente 4 de la caxa 618.
“El Catastru del Marqués del
Ancón xuntu colos documentos que se dio na so restauración y
caltenimientu, y qu'obren nel Arquivu Históricu Municipal,
constitúin una de les fontes básiques d'información sobre'l
Conceyu de Carreño nel s. XVIII. A partir d'esa documentación,
puede estudiase la hestoria del conceyu dende un puntu de vista
económicu yá que nellos quedó reflexáu los bienes, propiedaes,
impuestos, contribuciones a les arques municipal y estatal, yá sía
individualmente, por parroquies o polo xeneral, per parte de la
ciudadanía. Pero tamién ye una fonte d'estudiu dende'l puntu de
vista social, xeográficu,… al apaecer reflexáu con nome y
apellíos los o los titulares de les propiedaes, les sos
conyugues, les sos dimensiones, localización, persones que les
habitaben, los posibles herederos o herederes, les persones que
trabayaben nesos bienes,… “ señaló Cecilia Tascón-
Conceyala de Cultura.
La Restauradora avilesina foi la
encargada de realizar nos documentos les siguientes operaciones:
1. Desinfección de los Documentos al
traviés del sistema anóxicu. Esti métodu consiste en crear una
atmósfera con un porcentaxe ínfimu d'osíxenu, controlando'l mugor
y la temperatura, col fin d'esaniciar les poblaciones d'insectos y
detener el desenvolvimientu de microorganismos.
2. Estudiu Inicial que va
consistir en tomar datos y rexistru fotográficu dixital de les obres
antes de la intervención, detallando los daños que presenta, les
característiques, los materiales.
3. Foliación de seguridá de
tolos bifolios previu al so desmontaje, según un estudiu de la
estructura de los cuaderninos. Esta xera va dexar constancia del
sistema de cosíu.
4. Desmontaxe de los espedientes.
5. Estudiu Científicu-Técnicu, esto
ye, van faese pruebes de pH pa ver el grau d'acidez del soporte;
analís de papel y de les tintes; pruebes de abrasión y de
solubilidá de les tintes….
6. Llimpieza Mecánica que va
dexar la eliminación del polvu y suciedá polo xeneral.
7. Llimpieza Aguacienta. Con esta
llimpieza pretende llograse la disolución y estracción de los
productos de degradación solubles que contribúin a la acidificación
y el mariellamientu del papel.
8. Desacidificación y Ensugáu Oreo.
Pa menguar el grau d'acidez del papel van desacidificase les
llámines.
9. Llaminación con un refuerzu
naquellos que presenten una mayor fraxilidá.
10. Reaprestu col afitamientu del
soporte pa faer posible una manipulación segura.
11. Reintegración de les Perdes de
Soporte. Va dase nel so arreglu y refuerzu.
12. Allisáu col fin de recuperar
la so forma orixinal ensin variaciones de dimensión.
13. Reencuadernación respetando
les pasaes orixinales del documentu.
14. Montaxe de Caltenimientu, tres la
intervención realizaráse una carpeta de caltenimientu que dexe la
consulta del llibru ensin tener que abasnar dexando una meyor
caltenimientu.
“Los documentos restauraos
qu'apurrimos al consistoriu carreñense caracterícense por disponer
d'un papel, de procedencia alemana, d'una bien alta calidá, lo que
supunxo recuperalos a un estáu aceptable. Son verdaderes xoyes de la
nuesa hestoria. Al traviés d'ellos, de la calidá del papel, de les
tintes utilizaes, del tipu de lletra, del cosíu, … podemos
analizar les distintes etapes de la nuesa sociedá, de les sos
meyores, modes,… son verdaderes amueses del nuesu pasáu”
–señaló María Blanco-restauradora-.