Carreño súmase a la candidatura rexonal de la Cultura Sidrera Asturiana como Patrimoniu Inmaterial de la Humanidá

Nun importa qué alloñaos países acueyan a los asturianos y les asturianes, nun importa'l tiempu trescurríu nin los avatares que la vida impónganos. La sola imaxe de la sidra rompiendo contra'l cristal remembra en cualesquier de nós una amiestu de sensaciones sacando a la superficie de la memoria les emociones más personales  y íntima de cada persona. Porque'l líquidu dorao tien el so sabor, el so golor, los sos cantares, pero sobremanera, supon una gociosa celebración de grupu, de l'amistá y de la vida mesma.

La Cultura Sidrera y l'Escanciáu de Sidra ye una de les señes d'identidá que meyor representa a Asturies nel mundu. Esta imaxe constitúi un poderosu símbolu de la nuesa tierra, nel que reconocemos y pol que nos identifiquen los de fuera.

El Principáu d'Asturies consciente d'esti sentimientu, de l'ayalga que zarra la Cultura Sidrera, quier que'l mundu conoza y reconoza los venceyos d'amistá universal que zarra esta bébora emblemática, sía cual fora'l llugar o'l momentu. Por ello punxo en marcha la Candidatura de la Cultura Sidrera Asturiana a la llista de Patrimoniu Inmaterial de la Unesco.

Esta propuesta rexonal de Candidatura de la Sidra como Patrimoniu Inmaterial de la Humanidá tien dos ámbitos d'actuación:

·       Alministrativu. La ellaboración, a cargu del Principáu, y presentación del espediente. Ye la parte científica y documental de la candidatura al traviés de la cual construyise de lo que significa la sidra como cultura.

·       Social. Los sofitos a la Candidatura al  traviés de la participación ya implicación de la ciudadanía, pos esta lleva un mensaxe colectivu y espresa la voluntá del pueblu asturianu. Para ello crearon la figura de EMBAXADOR/ES de la Candidatura en cada unu de los 78 conceyos.

El Conceyu de Carreño propunxo designar cómo embaxadores nel conceyu a l'Asociación  de Sidra Casera de Carreño y a José Manuel Rodríguez Fernández, coordinador del rally de la sidra qu'entamen les Peñes marineres en Candás cada añu.

La llabor tantu de Félix” como de “Manolo” va ser la de dar sofitu y xestionar l'espardimientu de la candidatura nel nuesu conceyu. Van Ser los encargaos de la xestión del llibru de firmes de sofitu, la coordinación col restu d'asociaciones o entidaes na recoyida de sofitos, entrega de los distintivos a los establecimientos que sofiten a la candidatura, distribución del material informativu y promocional y la de participar tantu a nivel rexonal como nel conceyu nes actividaes que se programen” – esplicó l'Alcaldesa.

Carreño siempre tuvo fama de bona mano cola sidra. La prueba d'ello ye que nos años 20 existíen casi 90  llagares rexistraos oficialmente. Ensin cuntar aquellos otros totalmente caseros de los que nun había constancia llegal. Anguaño queden dos profesionales, n'El Valle y Albandi, pero son munchos los ellaboradores que caltienen la tradición d'ellaborala en casa. Naquellos años 20 la sidra carreñense tenía característiques propies, un estilu distintu al del restu d'Asturies. Nos sos caldos predominaba un color acoloratáu, fuerte sabor ya intensu arume de resultes de ciertes variedaes de mazanes. Colos años el gustu de la población foi variando faía unos caldos más pálidos con un sabor más nidio, nos que tuvo que ver una esmerada ellaboración y l'usu de la técnica de los trasiegos, hasta esi momentu ensin utilizar na mayoría de los llagares de Carreño. Unos caldos similares a los qu'a día s'ellaboren nos nuesos llagares” –añedió Fernández.

Na actualidá dos son los llagares profesionales que tien la so see nel Conceyu de Carreño:

·       Sidra Peñón na parroquia de Albandi. Fundáu en 1910 por Francisco Glez. Prendes, siendo'l so nietu Miguel Glez. Álvarez el verdaderu impulsor del llagar y el que-y dará sonadía. Que la so trayectoria profesional viose reconocida en  dos causes, la primera en 1976 cuando ye nomáu Oficial de la Orde del Méritu Agrícola y la segunda en 1990 al ser el primer galardonáu col premiu Llagareru d'Oru nel trescursu de la primer edición de la Fiesta de la Sidra Natural de Xixón. Tres el so fallecimientu en 1991, son los sos fíos quien siguen al mandu de la empresa trabayando día ente día para faer d'ella una empresa moderna y competitiva, con una capacidá de producción en redol a 1.000.000 de llitros. Y en l'actualidá la quinta xeneración, al traviés d'Arturo, yá se ta preparando para tomar el relevu y siguir col negociu familiar.

·       La Hacienda de la Abuela na parroquia d'El Valle y que fabrica sidra que comercializa como Sidra Guimarán. Empezó la so andadura n'Ochobre del 2010. Ye frutu d'un proyectu que se foi escurriendo y maureciendo amodo, nes comíes familiares de los domingos, cola idea d'anovar y dar sentíu y un xiru radical a la finca sobre la que s'asitia y que mientres 40 años dedicóse a esplotación agrícola y ganadera. Empezaron llantando pumares de D.O.P., embaraxando distintes idees hasta qu'a la fin naz La Hacienda de la Abuela.Unas instalaciones nes que se compaxina la ellaboración de la sidra cola celebración de espiches.

Pero l'actividá sidrera de Carreño non yá se circunscribe a estos dos llagares profesionales, sinón que nel Conceyu esisten una variedá d'actividaes centraes nel líquidu dorao.  Una cita obligada tantu nel branu candasín como nel asturianu ye la celebración del “Rally de la Sidra” mientres les Fiestes de San Félix nel mes d'agostu.
Trátase d'un acontecimientu popular y eminentemente festivu al empar que defensor de la sidra asturiana como elementu significativu de la nuesa rexón. Ye entamáu pola Peñes Marineres so la coordinación de José Manuel Rodríguez. Y en el qu'añu a añu confirma la so puxa y caláu na sociedá, aumentando'l so númberu de participantes. Na última edición, 2018, casi 10.000 botelles de Sidra Peñón, fueron les que 2.500 persones tastiaron n'este rally poles cais de Candás nel que destaca la diversión  l'ambiente festivo, la rises, la música y sobremanera l'amistá.

Mención merez tamién l'Asociación de Sidra Casera de Carreño, que na so curtia esistencia de vida, foi creada nel 2017, atesora un ensin fin d'actividaes nes que'l protagonismu centrándose na sidra casera. Creóse cola premisa de promover, desenvolver actividaes y eventos nos que se dea a conocer y promociónese la sidra casera, col oxetivu sacar del olvidu la tradición sidrera del conceyu 

Nel añu 2016 tres l'ésitu de participación na I Degustación  de Sidra Casera de Carreño, celebrada'l primer domingu d'agostu na parroquia de Perlora, los vecinos y vecines en que les sos cases siguen faciendo sidra decidieron xunise y crear “l'Asociación” cola presidencia de Félix Muñoz.  Nestos trés años nun pararon y na III Degustación de Sidra Caseroa de Carreño celebrada'l pasáu branu'l númberu de participantes de les distintes parroquies  llegó a la ventena. Participando ese mesmu añu, como convidaos, nel Concursu de Sidra Casero de Piloña.  Amás como complementu a les Degustaciones de sidra entamaron delles esposiciones d'elementos funcionales de llagares y delles charres y cursos nos que'l pumar foi'l protagonista. Destacando'l cursu sobre la fradadura y los ensiertos  y la charra sobre les enfermedaes y les plagues en frutales, principalmente nel cultivu del pumar.