CARREÑO VA INVESTIGAR LA REPRESIÓN FRANQUISTA NES CONSERVERES

•       El Conceyu solicitó fondos europeos pa un proyectu documental y bibliográfiu  orixinal, relativu a un episodiu de la hestoria social de Carreño íntimamente amestáu al mundu de la pesca y la conserva: la represión franquista sufierta poles trabayadores de les industries de conserva candasines mientres la Guerra Civil, ejemplificada nel casu de “Les Candases”.

•       La periodista Marta Rogía, cola collaboración de Mari Luz Rodríguez, periodista y fotógrafa, y Patricia Bregón, fotógrafa van impulsar los trabayos documentales y d'investigación pa la ellaboración d'un nuevu trabayu editorial que'l so fin va ser la publicación d'un testu nel qu'al traviés de la hestoria de Les Candases” va analizase cual foi y ye el papel de la muyer na industria conservea. Estes 8 muyeres, finaes violentamente mientres la Guerra Civil, yeren trabayadores de les fábriques de conserva, pero tamién madres, hermanes, fíes, suegres,… d'obreros de les conserveres, lo qu'añede una visión más enriquecedora a la so hestoria.  L'audiovisual va corre al cargu de J.K. Álvarez, director de cine asturianu y collaborador del READER, candidatu a los premios Goya d'anguaño.

•       La resultancia del llabor documentalista ya investigadora, una vegada conclúyase la publicación del llibru y l'ellaboración del documental van presentar en públicu, y, a partir d'entós, van poder consultase y trate, na antigua fábrica de conserva Ortiz, nel futuru Ecomuséu de la conserva d'Asturies.

Esti branu n'Ortiz amosaránse conteníos espositivos de cómo se concibe como'l futuru equipamientu conserveru que va actuar tamién como centru de caltenimientu, estudiu y espardimientu, asitiáu na antigua fábrica Ortiz. Entrín y non, a sumar a la colección esistente pretenden crease nuevos conteníos pa incluyir en dichu proxecto.

        “ Una sociedá avanza cuando les desigualdaes de xéneru sumen, cuando les muyeres dexen de ser meres espectadores y conviértense en protagonistes, n'escritores de la hestoria, cuando d'una forma o otra formen parte activa d'ella. Nun se trata de premiar batalles, nin proezas heroiques, porque la épica atopa nel día ente día, si non de da-y a cada persona'l so llugar y el so espaciu nel tiempu” – avanzó l'Alcaldesa.

En redol a esta temática, el Conceyu de Carreño solicitó una subvención pa la grabación y montaxe d'un documental, y l'ellaboración y publicación d'un llibru monográficu con testimonios de familiares de les muyeres trabayadores de les fábriques de conserves víctimes de la represión. Coles mesmes, #contemplar en dichu proxecto la instalación nes cais de Candás d'una placa d'homenaxe, n'alcordanza d'esti grupu de trabayadores de la industria conservera.

El proyectu municipal supon la puesta en valor del patrimoniu de la industria conservera de Candás encaxa na definición de les categoríes de patrimoniu etnográficu y de patrimoniu históricu-industrial de la Llei de Patrimoniu Cultural d'Asturies. Amás, la llei indica que van ser d'especial escoyeta y estudiu los aspeutos sociales de la industrialización y bien especialmente los rellacionaos colos cambeos na vida cotidiana y cola hestoria del movimientu obreru, incluyendo los correspondientes testimonios orales.

El Plan Director del Ecomuséu de la Conserva d'Asturies recueye explícitamente la oportunidá de recuperar les fontes orales pal equipamientu y la memoria colectiva. Diz asina: “Considérase oportunu priorizar la recuperación de fontes documentales y fontes orales, imprescindibles pa recuperar el pasáu inmediatu, según la cultura de trabayu y la memoria colectiva. La escoyeta d'esta documentación va dexar, non solo conocer el funcionamientu d'una máquina o d'una ferramienta, sinón tamién otros aspeutos como por casu la organización del trabayu nes fábriques, la división del trabayu ente homes y muyeres, el trabayu infantil, la conocencia técnica, ...”.

El consistoriu carreñense avanza nesa dirección y recurre a fondos europeos pa la investigación y creación d'estos conteníos inéditos. Les inversiones tresañales pa les que se solicitó subvención son les siguientes:
•       Ellaboración del documental "La hestoria escaecida de Les candases" promovíu por Juan Carlos Álvarez López.
•       Instalación de placa conmemorativa urbana na plaza que lleva'l nome de Les Candases.
•       Ellaboración y publicación de monografía sobro “Les Candases” proyectu de Marta Rogía.

La primer fase d'ellaboración del documental (preproducción y rodaxe con equipos Drone) y la fabricación ya instalación de la placa conmemorativa van ser financiaes con cargu a l'añalidá 2020 de la subvención,  ente que'l llibru monográficu y la completa finalización del documental (rodaxe d'entrevistes y escenes, y fase de postproducción) van imputar a la segunda añalidá de la mesma en 2021.

“ Trátase de crear conteníos qu'espublicen la importancia, la significación y l'hestoria de la industria conservera n'Asturies, con una especial dedicación al exemplu de la villa de Candás y a les muyeres trabayadores.  Afondando na identidá de la comunidá y na so memoria histórica. Con esti proyectu esa industria. Sacando del olvidu un pasáu colectivu qu'apela a la identidá y a la memoria del pueblu de Candás encetando'l so discursu con un enfoque de xéneru hasta agora inesistente” – esplicó Amelia Fernández.


“ Los conteníos solicitamos subvencionar encaxaríen dientro de la capsula temática monográfica recoyida nel Plan director, enantes señaláu, concretamente la denominada “ El trabayu nes industries conserveres. La muyer y la fábrica (enfoque económicu-social-cultural)”. El personal de les fábriques de conserva taba integráu nel so mayor parte por muyeres. La mayoría yeren esposes y fíes de pescadores. Elles yeren les que realizaben el procesu de manipulación y tratamientu del pexe fresco dende la so entrada na fábrica hasta la so salida enlatado pa la so comercialización y consumu” – prosiguió Fernández.

El trabayu femenín yera de calter temporal y dependía de la bayura o escasez de les costeres. Namá yeren llamaes a trabayar cuando nes fábriques había abondu pexe. De normal trabayaben en xornaes de 10 hores hasta qu'en 1919 enllántase la xornada de 8 hores diaries o 48 hores selmanales. L'horariu habitual yera de 9 de la mañana a 2 de tarde y de 3 a 6 de tarder. Les entraes y salíes yeren anunciaes por una serena que s'escuchaba a gran distancia. Cobraben el sábadu de cada mes. Estes muyeres desenvolvíen distintos trabayos, anque toes cobraben el mesmu jornal. uness supervisaben el trabayu de toes elles y controlaben que tou funcionara correchamente, otres cocinaben los distintos mueyos, empacaban el pexe, cerraben y revisaben les llates, pegaben les etiquetes de les llates ya introducíen n'estoxos de cartón o les apilaben nel almacén.

El númberu d'homes que trabayaba nes fábriques yera bien amenorgáu (aprosimao un 10 % de la plantiya). El so trabayu caracterizábase por ser fixu y especializáu, desempeñando l'oficiu d'alministrativu, lateru, soldador, mecánicu, fogoneru o conductor. (enfoque económicu-social-cultural).

“ En Xunetu de 1938 apaecieron diez cuerpos na mariña de Bañugues. Ente ellos, cuatro muyeres que son soterraes nel campusantu de la localidá gozoniega. Ensin nomes, nin documentos d'identidá. Solo tiense la seguridá de que son conserveres de les fábriques de Candás, como se deduz de la bata d'una d'elles. Los cuerpos fueron refundiaos al mar dende los cantiles de Cabo Peñes y darréu les foles devolvieron a la vera. Ochenta y dos años dempués, del afayu de los sos cuerpos Carreño apuesta por recuperar y visibilizar la so hestoria, les represalies y represión que sufrieron felicidaes trabayadores pa completar con estos trabayos el fondu fotográficu y fílmico del Ecomuséu que ye necesariu sacar a lluz como una base fundamental y futuru recursu gráficu p'amosar a les xeneraciones futures” – detalló la rexidora.

El formatu audiovisual y la publicación inédita, van dexar facilitar conocencies, tresmitir sensaciones, emociones y procesos complexos. D'ende la pretensión de rodar y crear conteníos nesti formatu. Los conteníos audiovisuales resultantes d'esti proyectu van presentase, xuntu colos yá esistentes (entevistes a extrabajadoras y trabayadores de les fábriques, y pescadores que son testimonios de les sos esperiencies y cunten, en primer persona, distintos aspeutos del so trabayu), dientro de la sección Vides en llata, que se van amosar en monitores de TV en formatu vertical. Los testimonios van presentar en primer planu, amosando cercanía ya impactu al públicu visitante cola trasmisión de les sos esperiencies.

Na Casa de Cultura de Candás la periodista Marta Rogía va entrevistar coles families de Les Candases, ensin que'l so testimoniu ya implicación esti proyectu nun sería posible.